Про підприємство

 У другій половині 18 сторіччя на Театральній площі було встановлено 36 масляних світильників, які в 1871 році замінили на газові. Коли в 1895 році з’явилася електрика, його не поспішали використати на освітлення харківських вулиць і площ. До 1913 року продовжувало функціонувати гасове і газове освітлення, яке здійснювалося підрядним способом. Архівні документи свідчать: в 1913 році в місті налічувалося всього 577 електричних світильників.

Встановлені вони були лише на центральних площах і біля будинків фабрикантів, купців, духовенства. Освітлення вулиць було в основному за рахунок вітрин.

Робочі квартали не  освітлювалися.

Електричне освітлення в місті стало зароджуватися з появою трамваїв. Мережі були повітряні, в основному розміщувалися по фасадах будівель. У 1920 році почали застосовувати лампи розжарювання з вольфрамовим волоском.  У той час колектив підприємства складався з 7 чоловік, які підкорялися Центральній міській електричній станції №1.

 У 1923-24 рр. почалося розширення мереж зовнішнього освітлення. У 1925 р. була організована монтажна ділянка зовнішнього освітлення при станції по будівництву введень у будинки. Управління зовнішнім освітленням було організовано за допомогою електричного годинника, встановленого в підстанціях. У другій половині 30-х років годинники почали виносити з підстанцій в металеві шафи.
1 червня 1936 року було створено комунальне підприємство «Міськсвітло», яке знаходилося у відомстві Міського виконавського комітету. Кількість працюючих складала 10 чоловік. Для обслуговування зовнішнього освітлення використовувалася автовишка на шасі ГАЗ і легковий автомобіль. Кількість точок освітлення зросла до 3 тис.

У 1939 році був реалізований проект управління зовнішнім освітленням по телемеханіці (селище Баварія).

З початком війни «Міськсвітло» став займатися світломаскуванням. У зв’язку з нічними бомбардуваннями, гостро постало питання про зменшення освітлення в нічний час. І до 1943 року усе освітлення міста було повністю зруйноване. Після звільнення (1943 г) почалося поетапне відновлення зовнішнього освітлення.

Головною метою підприємства стало забезпечення безпечних умов руху автотранспорту і пішоходів у вечірній і нічний час, створення комфортного світлового середовища, а також створення декоративного вигляду нічного міста з використанням ілюмінації.